کاش می شد فهمید چه کسی گفته «دوری و دوستی » و زمان را به عقب برگرداند و با گوینده این جمله ساعت ها بحث کرد .
دوستی واژه ایست که ریشه در عشق دارد ، از یک طیف خفیف تا بسیار قوی . ماهیت دوستی با دوری در تناقض است . نه جمع می شود با دوستی و نه رفع . کما اینکه قدمای منطق گفته اند : النقیضان لا یجتمعان و لا یرتفعان.
دوست باید همراه و هم دم باشد . حضور دوست با وجود او در مکان ، تفاوت دارد . اما حضور باید باشد . اگر نباشد ، انسانیت به انزوا کشیده می شود .
خدا.ند که خودش را دوست انسان می داند ، می گوید من از رگ گردن به تو نزدیک ترم . سعدی هم از همین لفظ ، تاریخ عشق را می نگارد . آنجا که می گوید :
دوست نزدیک تر از من به من است
وین عجب تر که من از وی دورم
چه کنم با که توان گفت که دوست
در کنار من و من مهجورم
ما انسان ها با تضاد رفتاری خود ، دوستان را دور می کنیم و بعد می گوییم دوری و دوستی . وگرنه بسیارند عشاقی که کل زندگیشان را در کنار هم بوده اند . بسیارند دوستانی که تا آخرین رمق حیات ، در کنار هم بوده اند.
اگر ما به سمت و سویی می رویم که احساساتمان را پایمال کنیم ، مشکل از روابط امروزی نیست . مشکل درون ماست . وگرنه صفحات اجتماعی پر است از جملاتی که هیچ فایده ا ی ندارد جز انتقال افسردگی نگارنده به سایر اعضای جامعه .
کاش می توانستم فریاد بکشم و با تمام وجود کل دنیا را بدون استفاده از ابزار نوین ، تهییج کنم که « ای مردان ، بکوشید ، یا جامه زنان بپوشید » .1
1- جمله آخر از سعدی ، گلستان ، باب اول در سیرت پادشاهان ، حکایت سوم . لکن هیچ تصوری از مرد سالاری یا زن سالاری در بیان آن نبوده و صرفا جهت تقریب به ذهن گفته شده است .
علیرضا رضایی گورادل
دارنده ماه .و مشتق مجنون . ع.ر.گ ...
برچسب : بزرگترین تناقض قرآن, نویسنده : aigiino بازدید : 166